20.11.2018 — 12:47

#СтопБулінг: в облдержадміністрації обговорили напрямки взаємодії органів влади задля подолання цього явища

19 листопада в облдержадміністрації відбулося чергове засідання обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення під головуванням заступника голови облдержадміністрації Світлани Павлишиної.

Відповідно порядку денного учасники засідання розглянули декілька питань, зокрема, заслухали звіт щодо роботи юридичної клініки Хмельницького університету управління і права у напрямку підвищення правової освіти населення та   обговорили результати вжитих в області заходів щодо соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності у поточному році.

Особливу увагу члени МКМР приділили питанню пошуку шляхів вирішення такого ганебного явища як булінг серед школярів. Наразі в Україні триває широка інформаційна кампанія #СтопБулінг, що покликана привернути увагу суспільства до цієї проблеми, захистити права громадян, у тому числі наймолодших, розповісти їм про те, як протистояти кривдникам, куди звертатися у таких випадках. Хмельниччина також не стоїть осторонь цієї проблеми. Зокрема, значна увагу проблемі булінгу, особливо у навчальних закладах, приділяється органами влади.

За словами начальника ГТУЮ у Хмельницькій області Віктора Худняка, дослідження UNICEF Україна за 2017 рік свідчать, що 67% дітей стикалися з булінгом (були жертвою або свідком), а 40% постраждалих від цькування взагалі ні з ким не ділилися проблемою і не зверталися за допомогою. 25% – говорили про це не з дорослими (з другом чи братом/сестрою). З тих, хто мовчать – 40% соромляться про це говорити, а 22% вважають, що це нормальне явище. Саме тому посадовець назвав правове виховання молодого покоління  однією із найважливіших  складових правопросвітницької роботи органів юстиції. Також Віктор Худняк наголосив, що дуже важливо, щоб діти усвідомлювали своє право бути захищеними та знали, як діяти у разі посягання на їхню честь та свободу. 

 

Заступник директора – начальник управління професійної освіти та ресурсного забезпечення Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Антоніна Харчук наголосила,  що протидія та профілактика такого негативного суспільного явища як булінг є важливим соціально-педагогічним напрямком в освітньому процесі.

“Особливо яскраво це явище ми спостерігаємо серед здобувачів освіти в закладах середньої загальної освіти і наша мета сьогодні створити умови для попередження та зниження рівня агресивної поведінки дітей, як серед своїх однолітків, так і по відношенню до дорослих (вчителі також часто стають жертвами булінгу), – зауважила посадовець. – Звичайно, проблема такого рівня не може вирішуватись без комплексних спільних дій та налагодженої системної співпраці з фахівцями психологічних служб,  центрів, служб у справах дітей, поліцією та іншими громадськими й благодійними організаціями, які опікуються проблематикою попередження насильства у сім’ї та в закладах освіти.”

Антоніна Харчук розповіла, що станом на 01.11.2018 р. в системі освіти області працює 818 фахівців, з них: 542 – практичних психологи, 244 – соціальних педагоги, 32 – методисти методичних кабінетів (центрів) районів (міст), ОТГ, які відповідають за психологічну службу.

В освітніх закладах Хмельницької області впроваджуються програми, рекомендовані Міністерством освіти і науки України, які спрямовані на розвиток соціально-психологічних компетентностей і, зокрема, розвитку навичок асертивної поведінки (асертивність – це поведінка, що поєднує внутрішню силу та ввічливість у стосунку до оточуючих), запобіганню та протидії насильству, булінгу: «Профілактика ризикованої поведінки та формування навичок здорового способу життя», «Вчимося жити разом».

З метою попередження агресії, насильства, булінгу в закладах системи освіти області фахівцями психологічної служби проводяться інформаційно-просвітницькі заходи:

– систематично із здобувачами освіти  проводяться просвітницько-профілактичні заходи: лекції, інтерактивні бесіди, виховні години, проведення «години психолога» («Я хочу жити в сім’ї без насильства», «Насильство, як соціальна проблема», «Що таке насильство?», «Як запобігти насильству»), організовуються  тематичні конкурси малюнків, плакатів, творів, флешмоби;

– велика увага приділяється  роботі з батьками. В цьому напрямку впроваджується програма «Сім кроків на зустріч», «Родинна твердиня», «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція». Для батьків постійно організовуються  інформаційно-просвітницькі заходи: тематичні батьківські збори, бесіди, диспути; розповсюдження буклетів; ознайомлення з нормативними документами з питань захисту прав дітей; виготовлення пам’яток для батьків «Ні булінгу та агресії» та ін.;

На освітянських  сайтах  висвітлюються цілодобові телефони довіри з питань допомоги жертвам насилля у школі, сім’ї Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла-Страда Україна», Національної гарячої лінії з питань запобігання насильству, Національної дитячої «гарячої лінії».

Крім того, є постійною співпраця з інституціями громадського суспільства (наприклад ГО «Ксена»), учнівська і студентська молодь беруть участь в обласних заходах в рамках проведення акції «16 днів проти насильства».

У травні 2018 року Хмельницьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти проведено круглий стіл з методистами з виховної роботи районних державних адміністрацій/органів місцевого самоврядування на тему: «Науково-методичний супровід як технологія взаємодії щодо формування правової культури школярів, протидії булінгу в умовах демократизації освітнього простору». На заході був присутній начальник відділу ювенальної превенції УПД ГУНП в Хмельницькій області, підполковник поліції Цимбалюк Сергій Володимирович, він ознайомив педагогів з пілотними проектами, програмами щодо профілактики злочинності серед неповнолітніх, попередження жорстокості та насильства над дітьми.

23 жовтня 2018 року проведено Всеукраїнський науково-практичний семінар «Система партнерства закладу загальної середньої освіти і громади у формуванні просоціальної поведінки дітей та учнівської молоді» (за результатами дослідно-експериментальної роботи на базі закладів освіти Чемеровецького району, Дунаєвецького Будинку творчості школяра).

Проводяться наради, семінари, круглі столи для фахівців психологічної служби із залученням фахівців служб у справах дітей, центрів соціальних служб, кримінальної поліції в справах дітей, охорони здоров’я.

У всіх районах, містах, об’єднаних територіальних громадах області на інструктивних нарадах, семінарах для фахівців психологічних служб, інших категорій педагогічних працівників було розглянуто Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству».

З метою формування у здобувачів освіти нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до осіб, які постраждали від різних видів насильства, усвідомлення насильства як порушення прав людини Хмельницьким обласним навчально-методичним центром психологічної служби інституту післядипломної педагогічної освіти було узагальнено пропозиції щодо організації і проведення інноваційних заходів з питань протидії насильству, підготовлені фахівцями психологічних служб районів, міст, ОТГ:

–  розробка навчального курсу для здобувачів освіти щодо нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до осіб, які постраждали від різних видів насильства;

– підготовка й запровадження навчально-виховних та просвітницьких програм для роботи з дітьми й учнями різних вікових категорій з питань попередження всіх форм і проявів насильства;

– організація та проведення навчальних семінарів, вебінарів, тренінгів для практичних психологів, соціальних педагогів системи освіти за уніфікованими програмами надання психолого-педагогічної підтримки постраждалим від насильства;

– розробка інформаційно-методичних та інноваційних методичних матеріалів для психологічного й соціально-педагогічного забезпечення профілактичної роботи у закладах освіти з питань попередження насильства.

Підсумовуючи доповідь,  Антоніна Харчук зробила висновок, що  ефективна робота з профілактики та протидії булінгу, можлива за умови консолідації зусиль всіх учасників освітнього процесу та соціальних партнерів.

Також члени обласної МКМР з правової освіти населення обговорили та затвердили план роботи ради на наступний  2019 рік.

Довідково.

У Верховній Раді зареєстрували законопроект, який передбачає штрафи за булінг! І якщо раніше батьків ініціаторів і учасників цькувань штрафували лише на 51 гривню за неналежне виконання батьківських обов’язків, то тепер суму штрафів хочуть збільшити в рази.  І змінити формулювання правопорушення: не хуліганство, а власне булінг.

Лариса Самсонова, голова Департаменту інклюзивної та позашкільної освіти МОН, зазначає: з 109 тисяч звернень до психологів минулого року найчастіше скаржилися діти (39%), вчителі (29%) і батьки (27%).

У МВС додають: з булінгом (англ. “Bully” – задирати) 2017-го зіткнулися 67% дітей. За даними Держстату, минулого навчального року в школах нараховувалося трохи більше 3,9 млн дітей, а значить 2,6 млн пережили або були свідками знущань. З них 40% нікому про це не говорили і не зверталися за допомогою – трохи менше половини соромляться говорити про це, а 22% вважають явище нормою. За даними громадської організації STUDENA, 2018-го майже 64% вчителів зіткнулися з цькуванням дітей в своєму класі.

За моральне або фізичне насильство та агресію у будь-якій формі загрожуватиме штраф у сумі від 40 до 850 грн. Подібне стягнення очікує і на батьків кривдника, якщо він малолітній і ще не може відповідати перед законом.

За вчинення таких дій із особливою жорстокістю з відносно неповнолітнього будуть стягувати штраф від 1700 до 3400 грн. Будуть карати вчителів – за приховування булінга будуть штрафувати від 850 грн. до 1700 грн. Директори шкіл повинні будуть контролювати, як виконуються заходи по протидії булінгу, розглядати заяви про випадки цькування від учнів та їх батьків.